ماهی حلوا سفید

ماهی حلوا سفید

ماهی حلوا سفید(white pomfret)یکی دیگر از ماهی های خلیج فارس و دریای عمان بشمار می روند، این نوع از ماهی دارای ارزش تغذیه ای بسیار باالایی است و اکثر مواد مغذی مفید و ضروری برای انسان را به تنهایی دارد.

یکی از خوشمزه ترین ماهی های جنوب ایران بشمار می رود، ضمن این که گوشت این ماهی علاوه بر مقوی و مغذی بودن در مقایسه با گوشت قرمز و مرغ بسیار سهل الهضم و سبک بوده و بسرعت جذب میشود.گوشت این ماهی سفیدرنگ است و گوشت آن به سهولت از استخوان جدامی شود، خوزستانی ها به این ماهی, زبیدی می گویند که به معنای برگزیده است. این ماهی کتابی شکل و چهار گوش است به رنگ نقره فام، فلس بسیار نرمی دارد. که با مالش دست برداشته می شود . برای تمیز کردن آن کافی است شکافی در زیر گوش آن بدهید و اندرونه و آبشش ها را با انگشت بیرون بکشید

شکل ظاهری ماهی حلوا سفید

شکل بدن در مقطع عرضی فشرده، و دارای ارتفاع است، سر برآمده، فاقد استخوان سرپوش آبششی، خروجی آبشش ها منحصر به یک شکاف عمودی در طرفین بدن است، غشاء آبششی متمرکز به مجرای ایسموس شده است، باله های پشتی و مخرجی دارای یک سری۵-۰۱تایی خارهای تیغه مانند با برجستگیهای خلفی و قدامی است.، فاقد باله شکمی، باله دمی. به شدت چنگالی، با لوب پایینی بزرگتر از بالایی، رنگ بدن خاکستری در باال که تدریجا به سفید نقره ای در ناحیه شکم، همراه با نقاط ریز سیاه در تمام بدن می باشد، باله ها زرد کمرنگ و باله های عمودی دارای لبه های تیره هستند، تعداد مهره های ستون فقرات۴۳-۴۳عدد، یک باله پشتی با۴۳-۳۴شعاع نرم، یک باله مخرجی، باله سینه ای با۴۳-۴۳شعاع نرم و بدون شعاع سخت است.

طبع غذایی

این ماهی طبع سردی دارد و مزاج فصل گرم است.

ارزش غذایی

هر ۱۰۰ گرم گوشت ماهی حلوا سفید تقریبا ۱۹گرم پروتئین و۴ گرم چربی دارد. دارا بودن مقدار زیاد ویتامین ب-12 از دیگر خواص ماهی حلوا سفید می باشد. ویتامین ب- 12برای سیستم عصبی انسان بسیار مفید است. ماهی حلوای سفید دارای مقادیر زیادی ویتامین آ می باشد و برای حفظ بینایی مفید و مناسب است.

روش های پخت

ماهی حلوا سفید به دلیل اینکه خودش خوش طعمه بهترین روش پختش اینه که خیلی ساده سرخش کنید و ادویه اضافه و خاصی برای پختش به کار نبرید که طعمش تحت تأثیر قرار نگیره.

 

میزان خار

میزان خار ماهی حلوا سفید، تیغ ریز و آزاردهنده ای ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *